tisdag 20 september 2011

Hockeyderby coming up!

Ikväll möts DIF och AIK för första gången i årets Elitserie. En match där jag faktiskt tror att AIK kommer att dra det längsta strået. Varför? Jo, av två anledningar.

1. AIK har börjat säsongen bättre och känns lite hetare än DIF. Man vann med 5-1 mot Timrå hemma och sedan efter straffar med 2-1 borta mot Färjestad. Precis som förra året så verkar Viktor Fasth spela extremt bra och därmed alltid ge sitt lag chansen att vinna.
Djurgården å sin sida började bra mot HV71 men senast mot Modo hemma på Hovet skämde man ut sig med en bedrövlig insats.

2. När jag tippar både på skoj och för pengar så tittar jag på historien. Till den här matchen påverkar det mitt tips på det sätt att dels förlorade DIF de två första derbyna förra säsongen, och dels att DIF i både fotbollen och hockeyn alltid verkar vara dåliga första halvan av säsongen för att sedan spela upp sig ordentligt den andra halvan.

Tips: 4-2 till AIK.

Med det sagt så hoppas jag för hela mitt hjärta att jag är fel ute. Är toknervös och peppad inför matchen och inga grundseriematcher är roligare än just derbyna!

Just starten av matchen känns viktig. Jag vill se att DIF tacklar mer, skjuter mer, spelar småfult, står upp för egna målvakten osv. Tar tag i taktpinnen helt enkelt. Så var det ju inte förra året direkt...

Av spelarna vill jag att Mattias Carlsson kliver fram ur anonymiteten och att Patrick Cehlin trycker in ett mål. Dessutom måste Fredrik Claesson höja sig jämfört med senast annars tycker jag definitivt att han ska bytas ut mot Philip Holm som faktiskt presterat bättre än Claesson i år.

Kom igen nu DIF!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar