lördag 14 maj 2011

Bruins - Lightning (OBS, inkl svår Tampa-sågning)

Ny matchserie och jag är lite mer bekant med Tampa och borde kanske hålla på dem, MEN...fy f-n vad lack jag blev på dem i vintras. Usch, jag vill knappt prata om det men, okay here goes:

Jag satt uppe och tittade på NHL som vanligt. Edmonton hade hemmamatch mot Tampa och Linus Omark fick chansen att göra sitt första straffmål i NHL. Han är förvisso långt ifrån någon favorit för mig men han är ju svensk så jag satt på helspänn när han skickades ut på isen med chans att avgöra.

Han tar en liten lov, sätter full fart mot pucken som ligger i mittcirkel och... BLIR AVBLÅST! Domaren har liksom inte gett honom tillåtelse att slå straffen än. Åhhh, pinsamt!

Iaf, så tar Linus ny fart, åker fram mot pucken och - snurrar!! Haha, han gör en snurr, skottfintar och lägger in pucken mellan benen på målvakten. Helt osannolik uppvisning av en kille helt utan nerver - jag bara tjöt hemma i tv-soffan! Han blev nog en stor publikfavorit hemma i Edmonton också, på sisådär tre sekunders uppvisning.

Nu måste jag dock komma till anledningen av mitt Tampa Bay-förakt. Istället för att imponeras, berömma eller bara vara tysta om den fantastiska straffen så började de gråta ut i media om att det var respektlöst att som ny spelare i ligan komma in och göra en sådan sak och blablabla... De ville att Linus skulle be om ursäkt osv. Un-fucking-real.
Det, om något, var respektlöst. Mot Linus. Sedan dess hatar jag dem. Dessutom har jag sett både Martin St Louis och Steven Stamkos snurra in straffar efter det. Så FUUUUUUU Tampa. Go Boston.
--------
Dessa lag slog i första rundan ut två av "mina" lag, Pittsburgh och Montreal, båda med 4-3 i matcher. I förra rundan gick de båda lätt vidare med 4-0 i respektive matchserier. Det blir nog jämnare nu, kanske med visst övertag för Tampa, för de har precis gjort både 1-0 och 2-0 medan jag skrivit!! Det andra målet var ett galet solomål av backen Brett Clark som hämtade pucken vid egen målvakt och bara gled igenom allt och alla - wow!
--------
EDIT 1: Ännu ett mål föll för Tampa som gjorde tre raka mål på 1 min 25 sek! Tim Thomas är en grym målvakt men han verkar lite kall i början av matcherna. Jag vill minnas att Montreal upprepade gånger också gjorde ett par snabba mål i förstaperioden mot Boston.
Ojoj, ännu ett solomål. Denna gång av Bostons Tyler Seguin som lurade Tampabacken Mike Lundin lååångt upp på läktaren. Han får nog svårt att hitta tillbaka ner till rinken...
--------
EDIT 2: Gud vad jag har fipplat den senaste timmen. Har gjort en header till sidan och lyckades samtidigt slarva bort ett par inlägg osv osv. Nu verkar det dock fungera okej igen, tyvärr har jag missat i princip hela den andra perioden. Tur att den var mållös. :) Nu blir det fullt fokus på avslutningen iaf!
--------
EDIT 3: 4-1 till Tampa i power play med sex minuter kvar av matchen, a.k.a "Spiken i kistan". Halvtråkig match och jag kan villigt erkänna att den andra serien mellan Vancouver och San Jose kittlar desto mer.
Nu går jag och lägger mig och laddar inför en fullsmockad söndag med Gefle - DIF, Sverige - Finland och Vancouver - San Jose. Bonne nuit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar