fredag 4 november 2011

Magnus Pehrsson goes to work

Djurgården Fotbolls manager Magnus Pehrsson vill sätta sin prägel på laget, men för att köpa spelare måste han först göra sig av med spelare. Just den sistnämnda processen verkar vara i full rullning på en gång nu när säsongen är avslutad. Bra, tycker jag! Man kan inte bara köra vidare med ungefär samma spelarmaterial år efter år. Inte efter fem raka misärsäsonger (typ).

Här är listan på de spelare som i veckan fått order om att leta ny klubb. Min personliga kommentar i kursiv stil!

1. Jani Lyyski Här är jag väl inte helt enig med Magnus Pehrsson. Men det kommer unga mittbackar underifrån såsom Emil Bergström och Daniel Jarl som man kanske hellre satsar på. Jani är dock i mina ögon underskattad, och jag tycker att han skött sig väldigt bra i år. Dessutom besitter han ett stort krigarhjärta och han skulle säkert bli vansinnig om det så var Monopol eller UNO han förlorade i (läs: Mellberg-sjukan). Jag älskar sådana spelare.

2. Kennedy Igboananike Gjorde en bra säsong i fjol men har varit mycket sämre i år. Den totala bristen på spelsinne talar inte till Kennedys fördel. Synd, han har ju en enorm snabbhet och ganska bra målkänsla så det hade varit kul att se honom blomma ut. Nåja, nu ser jag gärna att man värvar 1-2 superstrikers istället.

3. Johan Oremo Köptes ju av Gefle för svindlande 10 miljoner kronor för ett par år sedan. Tyvärr blev tiden i Djurgården ett fiasko. Johan har gjort några mål och ett av dom, mot AIK, har jag fortfarande på näthinnan, men annars minns jag honom mest som ständigt skadad. Bra att han får gå.

4. Yosif Ayuba Otroligt oslipad spelare som verkligen inte lägger några fingrar emellan. Tog aldrig chansen i DIF och den här säsongen blev totalt spolierad p.g.a. en blodpropp i vaden (!).

Alla fyra är mer eller mindre sköna grabbar men som ni förstått är det bara Jani Lyyski jag verkligen kommer att sakna. Lycka till i framtiden allihop!

Ett par nyförvärv är redan klara men jag saknar ett par skoningslösa forwards. Tur att det finns gott om tid till den Allsvenska premiären 2012!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar