onsdag 9 november 2011

Lite fightingsnack

Senaste galan i Birmingham blev trots ett dåligt "fight card" väldigt kul att titta på! Riktigt bra matcher där t.ex. Terry Etim hoppade upp i famnen på sin motståndare och ströp ut honom efter bara 17 sekunder - wow!

Vårt svenska hopp Papy Abedi fick ju möta en världsklassfighter i sin UFC-debut. Papy började dock matchen riktigt bra och vi kan vara stolta över hans prestation. Matchen tog slut då han åkte på några rejäla smällar och blev utstryp på marken efter några minuters slagväxling. Thiago Alves var nog lite för bra och lite för rutinerad för Papy, som ändå kommer att få en ny chans i UFC nästa år.

Huvudmatchen var lika actionfylld som man väntat sig men tyvärr tog den slut mellan rond två och tre. Chris Leben hade tagit emot enormt många hårda slag och kastade helt enkelt in handduken. Han såg helt färdig ut och kanske berodde det på att han var tvungen att "cutta" sin vikt med ca 10 kg på bara ett dygn innan matchen. Grattis till Mark Muñoz som är en skön kille och håller hög nivå. Själv suktar han redan efter en titelmatch mot Anderson Silva men jag tycker väl inte riktigt att han är så bra än.

--------

På lördag ska jag njuta av tidernas största match i UFC´s tungviktsdivision. Två av mina favoriter, mästaren Cain Velasquez och den ödmjuke utmanaren Junior dos Santos brakar ihop. Det känns som ett coinflip vem som vinner. Hjärnan säger 55% till Velasquez och hjärtat väger istället över till dos Santos fördel ganska ordentligt. Dos Santos har fantastisk boxning men jag är lite rädd för att Velasquez kommer att brotta ner honom.

En annan intressant match blir mellan den gamle vilden Clay Guida och Ben Henderson. Här skulle jag nog kunna gå in och betta på Henderson faktiskt då jag ser honom som mycket bättre. Guida är "as tough as they come", though, för att snacka lite UFC-aktigt, haha... Så vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar