onsdag 15 juni 2011

NHL-finalens final! Så att säga...

Game 7. Game Seven. Smaka på det! :)

Äntligen är det dags för en av de största höjdpunkterna på hockeysäsongen. Tänk att de lirar ända till mitten av juni där borta. Alla spelarna tycker nog att det blir skönt med semester i morgon men frågan är vilka som svingar sina järnfemmor, drivers och bägare som vinnare och vilka som gör det som förlorare?

Efter att ha sett alla sex finalmatcher så måste jag säga att jag hoppas på Boston, i en match som dock känns jämn som ett coinflip. Tre av matcherna har varit jämna och tre av matcherna har Boston kört över Vancouver totalt. Vancouver själva har inte varit speciellt mycket bättre än sina motståndare i någon av matcherna. Den totala målskillnaden vittnar om detta, 19 - 8 till Boston!

Jag har själv svängt totalt från att gilla Vancouvers Barcelona-liknande finlir till att se dem som prinsessor och istället älska detta stentuffa ånglok som kallas Boston Bruins, med den stencoola och charmerande Tim Thomas mellan stolparna. Lets go Bruins!
--------
EDIT 1: En jämn förstaperiod i högt tempo och med få avblåsningar. Det enda målet som föll gjordes av Bostons Patrice Bergeron efter en vunnen tekning i anfallszon. Sweet!

Det har varit så hård fore-checking att båda lagen haft problem att komma ur egen zon. Riktigt kul när det är sån action hela tiden.

Det har inte dömts någon utvisning än men med ca tio sekunder kvar av perioden blev Zdeno Chara totalt överkörd ifrån sidan, och jag förstår inte hur de vanligtvis duktiga domarna kunde missa den fula tacklingen?! Plocka den j-veln (#20 i Vancouver, Chris Higgins)...
--------
EDIT 2: 3-0 till Boston! Väl genomförd match av dem hittills men Vancouver däremot ser ganska handlingsförlamade ut. Och tyvärr för svensk del är det Sedinarna som är mest handlingsförlamade. -3 ligger de på hittills!! Ojoj, det här kommer förfölja dem resten av deras karriärer. Sämst när det gäller. Yuck.

Just när jag satt och tänkte på hur grym Brad Marchand är idag så gjorde han ett fräckt mål köksvägen. Är mycket imponerad av honom och Bergeron idag, men som vanligt mest av Tim Thomas. Jesus säger jag bara, jag vill se när han lyfter bucklan om tjugo (effektiva) minuter! Hoppas han får en handfull andra utmärkelser också för han har varit sinnessjukt bra i år. <3

Tror jag skriver den sista updaten imorgon för jag är trött och det trådlösa tangentbordet och musen strular. God natt!
--------
EDIT 4: Ja, vad ska man säga. Vancouver räckte inte alls till och jag är glad att Boston står som segrare - de var faktiskt ganska överlägsna med facit i hand!

Jag har egentligen inte så mycket att tillägga så här dagen efter då allt redan står i tidningarna ju. Om upplopp i Vancouver, Conn Smythe-vinnaren Tim Thomas och Sedinarnas fiasko. Jag får tacka för den här säsongen där jag haft tillgång till alla matcher och sett ganska många av dem!

Mest rörd blev man när 43-årige Mark Recchi fick höja Stanley Cup-bucklan en tredje gång i sitt livs sista NHL-match. Eller nej förresten, allra mest rörd var jag när han spelade hela den sista minuten trots att övriga spelare bytte. Det var för mycket för mig. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar