torsdag 27 oktober 2011

UFC 137 comin´ up

Det senaste inlägget blev så extremt långt och negativt så jag bestämde mig för att skriva ett nytt inlägg. Lite good vibes vill man ju ha här på bloggen iaf! :)

På lördag är det dags för UFC-gala igen och trots att huvudmatchen är inställd för att Georges St-Pierre skadade sig så är det några riktiga karameller på huvudkortet. En match på underkortet ser också riktigt rolig ut, Dennis Siver - Donald Cerrone, där jag tror att Cerrone vinner. Han har sett otroligt bra ut de matcher jag sett honom. Stentuff!

Matcherna den här gången är totalt omöjliga att försöka tippa rätt, så jag går mer på hjärta den här gången och hoppas på följande:


Main card
  • Featherweight bout: Japan Hatsu Hioki vs. United States George Roop Jag minns bara en match med Roop och han var riktigt dålig, och kan man hålla på japaner så gör jag gärna det (även om de brukar vara dåliga i UFC, läs: "Sexiyama" Akiyama m.fl.), jag säger Hioki.
  • Bantamweight bout: United States Scott Jorgensen vs. United States Jeff Curran Det här kan nog bli en bra match men ingen fighter som jag direkt har koll på eller brinner för. Jorgensen minns man för hans fläckiga hud, men är det verkligen underlag nog för att tippa en vinnare? Nja... Men äh, jag gamblar med Jorgensen ändå då, han har trots allt gått en fullängdare mot mästaren Dominick Cruz för mindre än ett år sedan - respect.
  • Heavyweight bout: Croatia Mirko Filipović vs. United States Roy Nelson Wow, nu börjar det likna något! Här hoppas jag på Cro Cop som kanske gör sin sista match. Det finns ett överflöd av highlights från 37-åringens långa karriär och med ett egenmyntat uttryck om sina sparkar som lyder "Right leg hospital, left kick cemetery" så måste man ju älska gubben. Roy Nelson har alltid varit en riktig tjockis men har tydligen fräschat till sig ordentligt inför den här matchen, blir kul att se om det ger resultat. Mot Frank Mir stod han visserligen tiden ut men jösses vad trög han var.
  • Heavyweight bout: France Cheick Kongo vs. United States Matt Mitrione Ännu en tuff match att tippa då snackpåsen Mitrione ska ta sig an den gamle räven Kongo. Har inte en aning om vem som kommer att vinna och jag både gillar och ogillar dem båda. Hur ska man tippa?! Jag får väl säga Mitrione då Kongo verkar ha lite glaskäke och mest vann på tur mot Pat Berry senast. Han var typ utknockad två gånger och matchen borde kanske stoppats men så reste han sig och fick in ett lyckoslag, haha... Jag säger Mitrione by knockout, round 1.
  • Welterweight bout: United States B.J. Penn vs. United States Nick Diaz Det här har potential att bli tidernas match. Jag får nästan gåshud bara jag ser den här matchningen! Hawaii-födde Baby J är en av mina allra största favoriter i UFC och nu tar han sig an Strikeforce förra mästare Nick Diaz. WOWOWOWOW, säger jag bara. Nick gillade jag väl inte speciellt mycket första gången jag stötte på honom men nu gillar jag honom skarpt. Han bjuder alltid på otroligt bra och roliga matcher och är extremt duktig båda på att boxas och att slåss på marken. Han har struntat i presskonferenser och intervjuer och "spelar inte spelet" som de andra kämparna gör (detta är ju lika mycket business som det är kampsport). Han skiter helst i all media och lever sitt liv ifred med triathlon och annat. Skön, annorlunda kille! Jag håller lite, lite mer på BJ på gamla meriter men vinner Nick Diaz så är det också bra och han kommer då också att möta St-Pierre någon gång nästa år, vilket kommer bli en helt osannolikt häftig match. So it's all good, men jag tippar BJ Penn med hjärtat och 51-49% övervikt.
--------

Som sagt, svåraste tippningen någonsin och jag kan fullt möjligt ha noll rätt här, men skriver mest för att liksom ha lite koll på vad som händer och var hjärtat mitt sitter! Kul blir det iaf.

För er som gråter över Djurgårdens insatser rekommenderar jag verkligen att sätta tänderna i fightingvärlden. Jag har inte varit så jätteintresserad förut men ju mer man ser hur utövarna tränar, läser om dem, ser dem i intervjuer, ser matcher, skaffar sig favoriter o.s.v. så blir det väldigt roligt. Nu är jag helt fast och trivs med det! Det är inte bara UFC utan även Bellator, Strikeforce, TUF, boxningsmatcher m.m. Det mesta är kul även om just UFC och stormatcherna i boxning är roligast just för att de är - störst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar