söndag 23 oktober 2011

Säsongsavslutning i Allsvenskan

Djurgården tog emot Gefle på Stadion idag och matchen i sig var ingen höjdare. Djurgården hade dock ett rejält övertag i första halvlek, och hade också ledningen med 1-0 ända till på övertid då Gefle kvitterade. Snopet!

Den andra halvleken blev mest en enda lång hyllning till Dembo och Mattias Jonson som gjorde sin sista match i Djurgårdströjan. Dembo får inget nytt kontrakt och Mattias lägger sina leriga skor på hyllan.

Det blev otroligt vemodigt då man gillar båda två, men jag känner ändå mest för Dembo (om man nu måste välja). Han verkar ha det största hjärtat man kan ha, är en härlig person och har varit i klubben i elva år. Tyvärr har han fått väldigt mycket skit för sina tavlor han bjudit på ibland. Det folk verkar missa är dock att han varit extremt bra också under så lång tid.

Jag tycker att han blivit lite orättvist behandlad och kanske är det därför det känns lite extra vemodigt och sorgligt nu när han lämnar.

--------

Det har varit ganska jobbigt att följa laget under den här säsongen. Inledningen var ju en av de sämsta i modern tid. Då var många övertygade om att laget skulle åker ur Allsvenskan. Som tur var så kom Magnus Pehrsson in och tog över tränarrollen lite tidigare än han skulle och styrde upp skutan. Andra halvan av säsongen får godkänt.

Hoppas man bygger vidare på de duktiga spelare man har och kanske toppar det med några vassa nyförvärv. Helst en riktig striker och såklart en ny målvakt nu när Dembo dominerar någon annanstans i världen!

Mina favoriter under säsongen har varit:

1. Joona Toivio. Vår bästa back som dessutom mäktade med sex mål, varav några var fruktansvärda frisparkskanoner. Gjorde förvisso ett par grova misstag också men är man bästa spelare match efter match så har man råd med det.

2. Pa Dembo Touray. Precis som resten av laget höjde han sig den andra halvan av serien och var väldigt bra, lätt en av de bästa målvakterna i serien. Tack för allt, Dembo!

3. Nu börjar det redan bli svårt att ta ut fler men jag säger Daniel Sjölund. Han hängde med huvudet och var inte alls någon bra ledare i början, men nu på slutet är det ändå han som varit navet på mittfältet och liksom dragit med sig de andra.

4. Sebastian Rajalakso. Verkar inte ha klippet i steget längre men har slitit som ett djur och startat nästan alla matcher under säsongen (tror jag). Guldstjärna för blod, svett och tårar.

5. Här kommer de flesta, såsom: Kasper, Petter, Lyyski, Kebba, Nymann (oj vad jag gillar hans kvaliteter, han blir nog bäst i laget nästa säsong), Youssef, Jonson, Emil, Kennedy.

Nästa säsong vill jag se Sparrdal och Kimmen få chansen. Calle Björk hoppas jag också mycket på, han har en sällsynt målkänsla som gärna får visa sig på Allsvensk nivå i framtiden!

Agger, Hellquist och Oremo kräver jag mer av.

-------

Tjaa...det här skrevs liksom "on the fly" och var inte direkt genomtänkt, men ungefär så här känns det för mig iaf! :)


Pa Dembo Touray (screenshot från www.dif.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar